shadkala

فروشگاه اینترنتی

shadkala

فروشگاه اینترنتی

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

برای انتخاب برخی قطعات کامپیوتری مثل PSU (منبع تغذیه یا اصطلاحاً پاور کامپیوتر) متناسب با سلایق خودتان باید چند ویژگی خاص را در نظر داشته باشید. در رابطه با پاور کامپیوتر یکی از این ویژگی‌ها ماژولار یا پیمانه‌ای بودن آن است. در این مطلب به آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر خواهیم پرداخت .

از نظر ماژولار بودن منبع تغذیه کامپیوتر سه مدل دارد: کاملاً ماژولار، نیمه ماژولار و غیرماژولار.

در اینجا بحث ماژولار بودن به کابل‌ها مربوط است. معمولاً مدل‌های کاملاً ماژولار و نیمه ماژولار را می‌توان تا حدودی تنظیم و سفارشی سازی کرد اما مدل‌های غیرماژولار قابل تنظیم نیستند و فقط چند کابل پیش ساخته محدود دارند.

به غیر از راحتی استفاده هر مدل مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید در نظر داشت. قبل از سرهم کردن کامپیوترتان باید با قابلیت‌ها و خصوصیات هر مدل آشنایی پیدا کنید تا بتوانید مناسب ترین گزینه را برای شرایط خودتان انتخاب کنید.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

تفاوت بین مدل‌های مختلف

واحد تغذیه یا پاور کامپیوتر چندین کابل دارد که به اجزای مختلف کامپیوتر متصل می‌شوند. این واحد برق را از پریز برق گرفته و به کامپیوتر می‌رساند و آن را بین قطعات مختلف کامپیوتر توزیع می‌کند.

مسلماً این برق از طریق کابل‌های مختلف بین قطعات کامپیوتر توزیع می‌شود و از این جهت میزان سفارشی سازی و قابلیت تنظیم چیزیست که کاملاً ماژولار بودن، نیمه ماژولار بودن یا ماژولار نبودن یک منبع تغذیه را تعیین می‌کند. مثلاً در یک منبع غیرماژولار سیم‌ها به صورت کامل لحیم شده اند. در منبع نیمه ماژولار بعضی از آنها قابل حذف یا جابجایی هستند و در منبع ماژولار همه کابل‌ها قابل تعویض یا جابجایی هستند.

به خاطر متفاوت بودن روش ساخت این قطعات هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند مثلاً ساختن مدل‌های غیرماژولار از سایر مدل‌ها راحت تر است در نتیجه معمولاً تولید آنها برای شرکت‌ها هزینه کمتری دارد. در مقابل مدل‌های نیمه ماژولار و کاملاً ماژولار قابلیت تنظیم و سفارشی سازی بیشتری دارند اما قیمت آنها بالاتر است.

در ادامه این راهنما شما را با تفاوت بین مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر آشنا خواهیم کرد.

مدل‌های کاملاً ماژولار

مدل‌های کاملاً ماژولار کابل‌های قابل تفکیکی دارند که به صورت دائم به منبع تغذیه متصل نشده اند. به همین دلیل این محصولات بیشترین سطح انعطاف پذیری را دارند و از نظر مدیریت کابل هم کار با آنها بسیار راحت تر است. در مدل کاملاً ماژولار شما فقط از کابل‌های موردنیازتان استفاده می‌کنید در نتیجه شلوغی و به هم ریختگی کمتری ایجاد می‌شود.

اما معمولاً مدل‌های کاملاً ماژولار فقط برای عده کمی از تولید کنندگان کامپیوتر جذابیت دارند. از آنجایی که بیشتر کامپیوترها همه کابل‌های ارائه شده در یک مدل نیمه ماژولار را نیاز دارند، معمولاً نیازی به صرف هزینه اضافه برای مدل کاملاً ماژولار وجود ندارد. اما برای برخی شرایط مدل کاملاً ماژولار مناسب تر است.

یکی از دلایل مفید بودن مدل کاملاً ماژولار این است که به کاربران امکان می‌دهد رنگ‌های دلخواه خودشان را برای سیم‌ها انتخاب کنند. این قابلیت میزان سفارشی سازی را افزایش می‌دهد و بعضی از کاربران آن را بیشتر می‌پسندند.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر
هر چند مدل‌های کاملاً ماژولار پتانسیل سفارشی سازی بیشتری دارند اما قیمت آنها هم بیشتر است. از آنجایی که در این روش علاوه بر خود پاور باید کابل‌های همراه آن را بخرید در نهایت باید نسبت به مدل ماژولار یا نیمه ماژولار هزینه بیشتری پرداخت کنید.

البته علاوه بر رنگ کابل‌ها می‌توانید طول آنها را هم انتخاب کنید که تاثیر مهمی بر مدیریت کابل و بحث زیبایی دارد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد مدل‌های نیمه ماژولار هم از نظر مدیریت کابل خیلی خوب هستند اما فقط در مدل‌های کاملاً ماژولار امکان انتخاب رنگ و طول هر کابل وجود دارد و می‌توانید کابل‌هایی که موردنیازتان نیستند را کنار بگدارید.

در نهایت، این قابلیت تنظیم برای کیس‌های شفاف یا نیمه شفاف که زیبایی فضای داخل اهمیت زیادی برای آنها دارد مفید است.

همچنین نباید کیس‌هایی با فرم فاکتور کوچک را فراموش کرد. اگر قرار است یک کامپیوتر گیمینگ Mini ITX بسازید، مدیریت کابل بسیار سخت تر می‌شود در نتیجه مدل کاملاً ماژولار برای شما مناسب تر خواهد بود. علاوه بر اینکه کمتر بودن تعداد کابل‌ها در این مدل‌ها باعث می‌شود که تنظیم آنها آسان تر باشد، به گردش هوای بهتر در داخل کیس هم کمک می‌کنند که معمولاً در کیس‌های فشرده و کوچک مشکل آفرین است.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

مدل‌های نیمه ماژولار

مدل‌های نیمه ماژولار حد وسط بین مدل کاملاً ماژولار و غیرماژولار هستند. معمولاً در مدل‌های نیمه ماژولار حداقل کانکتور 24 پینی به صورت دائمی وصل شده و ممکن است کابل‌های 8 پین CPU و PCIe هم به صورت دائم وصل شده باشند یا نشده باشند. برخی از مدل‌های نیمه ماژولار کانکتور 8 پین و PCIe دارند و بعضی خیر. به غیر از این کابل‌ها سایر سیم‌ها در مدل نیمه ماژولار حالت ماژولار دارند.

مدل‌های نیمه ماژولار بهترین تعادل بین انعطاف پذیری و قیمت را دارند. از آنجایی که چندین کابل به صورت دائم به آنها متصل شده اند، کمپانی نیاز به ساختن کابل‌های مجزای زیادی ندارد در نتیجه هزینه‌ها کم می‌شود اما مدیریت کابل در آنها به خوبی مدل کاملاً ماژولار نیست.

در هر صورت قابلیت تنظیمی که یک مدل نیمه ماژولار فراهم می‌کند هم فوق العاده است. این احتمال وجود دارد که شما به کابل‌هایی که از پیش نصب شده اند نیاز پیدا کنید بنابراین بعید است که باعث ایجاد شلوغی اضافه شوند.

اما همانطور که قبلاً اشاره شد، بر خلاف مدل ماژولار نمی‌توانید رنگ یا طول این کابل‌ها را انتخاب کنید که البته این نکته برای خیلی از کاربران چندان مهم نیست.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر
تفاوت قیمت بین مدل‌های کاملاً ماژولار و نیمه ماژولار هم چندان زیاد نیست اما اگر برای مدل کاملاً ماژولار مجبور به خرید کابل‌های سفارشی شوید، هزینه‌های شما بیشتر خواهد شد.

اگر به دنبال استفاده از کابل‌هایی هستید که با خود پاور عرضه می‌شوند، انتخاب بین مدل کاملاً ماژولار و نیمه ماژولار سخت تر می‌شود. بعضی از کاربران پرداخت هزینه بیشتر برای مدل کاملاً ماژولار را تقبل می‌کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند مدل نیمه ماژولار را انتخاب کنند تا چند دلاری در هزینه‌ها صرفه جویی کنند. در نهایت، تصمیم گیری در این رابطه یک موضوع کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

مدل‌های غیر ماژولار

همانطور که قبلاً اشاره شد، در مدل‌های غیرماژولار امکان تغییر کابل‌ها وجود ندارد. همه کابل‌های مورد نیاز از قبل به پاور متصل شده اند. در نتیجه تولید این مدل هزینه کمتری در پی دارد اما قطعاً از همه این کابل‌ها استفاده نمی‌کنید و همین ویژگی باعث افزایش شلوغی و بهم ریختگی فضای داخل کیس می‌شود.

طبیعتاً این مسئله هم از نظر مدیریت کابل و هم از نظر زیبایی مشکل آفرین می‌شود. وجود کابل‌های بلااستفاده مانع جریان یافتن هوا و باعث گرم تر شدن فضای داخل کیس می‌شود. بعلاوه، نمای آنها برای کیس‌های شفاف مناسب نیست اما اگر کیس دارای امکاناتی برای مدیریت کابل باشد، این احتمال وجود دارد که این کابل‌های اضافه مشکلی برای شما ایجاد نکنند.

معمولاً پاور غیرماژولار برای کامپیوترهای بزرگتر مناسب تر است. از آنجایی که فضای این کامپیوترها بیشتر است، می‌توانید از این فضا برای قرار دادن کابل‌ها استفاده کنید اما همه چیز بستگی به نوع کیس دارد.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر
اگر کامپیوتری بزرگ با فضای اضافه برای سیم‌ها داشته باشید، خرید مدل غیرماژولار راه خیلی خوبی برای جبران هزینه صرف شده جهت خرید کیس کامپیوتر است چون معمولاً کیس‌های بزرگتر گران تر هستند.

در نهایت، مدل‌های غیرماژولار برای افراد مبتدی گزینه خیلی خوبی هستند چون همه کابل‌ها از قبل در آنها نصب شده است. اما در مقابل کار با این کابل‌های اضافه کمی سخت است بخصوص اگر قرار باشد از کیس Mini Tower یا هر کیسی با فرم فاکتور کوچک استفاده کنید.

در مجموع همانطور که اشاره شد، منبع تغذیه غیرماژولار ارزان تر است بنابراین برای کاربرانی که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها و استفاده از کیس‌های غیرشفاف هستند مناسب تر است.

آشنایی با مدل‌های مختلف منبع تغذیه کامپیوتر

نتیجه گیری

هر کدام از انواع پاور مزایا و معایب خاص خود را دارند، بسته به شرایط ممکن است یکی از موارد اشاره شده برای شما مناسب یا غیرمناسب باشد.

به طور کلی، بیشتر کاربران مدل‌های نیمه ماژولار یا غیرماژولار را می‌پسندند. مدل غیرماژولار برای گیمرهای معمولی که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستند و اهمیت خاصی برای زیبایی قائل نیستند جذاب تر است و مدل نیمه ماژولار برای کاربرانی مجرب تر که به زیبایی و مدیریت کابل کامپیوترشان اهمیت می‌دهند مناسب تر است.

مدل‌های کاملاً ماژولار هم مزایای منحصربفرد خود را دارند اما معمولاً نیمه ماژولارها برای بیشتر کاربران مناسب تر هستند. این مدل‌ها ارزان تر هستند و عیب خاصی به غیر از نداشتن امکان سفارشی سازی طول و رنگ هر کابل به صورت مجزا ندارند. اما باز هم همیشه بازاری برای مدل‌های کاملاً ماژولار وجود دارد هر چند معمولاً کوچکتر هستند.

شما کدام مدل منبع تغذیه را بیشتر می‌پسندید؟ برای شما مدل‌های غیرماژولار مناسب تر هستند یا ترجیح می‌دهید هزینه بیشتری صرف کنید تا امکان تنظیم پاور را به صورت دلخواه داشته باشید؟ لطفاً نظرات خودتان را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد