shadkala

فروشگاه اینترنتی

shadkala

فروشگاه اینترنتی

تجربه سه ماه استفاده از گلکسی Z Flip

تجربه سه ماه استفاده از گلکسی Z Flip

تجربه سه ماه استفاده از گلکسی Z Flip

تجربه سه ماه استفاده از گلکسی Z Flip

Flip 1380 دلاری قدرتمندترین یا بی نقص ترین گوشی هوشمند موجود در بازار نیست اما از نظر جذابیت هیچ کمبودی در آن حس نمی‌شود

قطعاً اگر سال گذشته کسی به شما می‌گفت که در سال 2020 چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، بعید بود این اتفاقات را باور کنید. از نظر من (نویسنده‌ی مطلب) یکی از این اتفاقات گوشی تاشوی گلکسی Z Flip بود. وقتی این محصول در ماه فوریه معرفی شد، به خاطر شایعات و بحث‌هایی که در رابطه با مشکلات گلکسی فولد وجود داشت، کمتر کسی باور می‌کرد که این محصول بتواند به موفقیت برسد. از طرفی این سال موتورولا ریزر هم عرضه شد که قبل از فلیپ معرفی شده بود و هر چند گران تر و مشخصات فنی چشمگیرتری داشت اما طراحی تاشوی آن جذاب تر بود.

گوشی گلکسی Z Flip که امسال معرفی شد، از جهاتی شبیه یک گوشی معمولی است و این یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود چون معمولاً گوشی‌های تاشوی نسل جدید به صورتی هستند که تصور می‌شود در کاربردهای دنیای واقعی مقاومت کمی داشته باشند اما این گوشی کاملاً متفاوت است و می‌توان گفت دوام و مقاومت خیلی خوبی دارد.

اولین نکته ای که در رابطه با گلکسی Z Flip وجود دارد، لذت بخش بودن کار با این گوشی بخصوص تاکردن و بازکردن آن است. بستن گوشی برای اتمام تماس یکی از تجربیات لذت بخشی است که در پیکسل 4 یا آیفون 11 وجود ندارد، همچنین باز کردن آن با یک حرکت.

نمی توان گفت که گلکسی Z Flip قدرتمندترین یا بی نقص ترین گوشی موجود در بازار است، دوربین یا باتری این گوشی به هیچ وجه قدرتمند نیستند و از طرفی قیمت بسیار بالایی هم دارد اما از نظر کاربری که کار با این گوشی را برای 3 ماه تجربه کرده، می‌توان گفت که قطعاً این تجربه بسیار لذت بخش است هر چند قیمت 1380 دلاری چندان مناسب این گوشی نیست. اما در مجموع این گوشی برای کاربرانی که به دنبال لذت کار با طراحی تاشو هستند، جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت.

صفحه نمایش Z Flip

صفحه نمایش این گوشی مزایا و معایب خاص خود را دارد. این صفحه کاملاً شفاف است و تصویر خیلی خوبی دارد، ویدیوها در آن بسیار چشم نواز و جذاب هستند. نسبت ابعاد 21.9:9 کاملاً عریض است در نتیجه در بیشتر ویدیوها نوارهایی مشکی در دو طرف تصویر قرار دارد. البته بعضی فیلم‌های مخصوص صفحات عریض در این گوشی فوق العاده خوب به نظر می‌رسند.

اما هر از گاهی لایه پلیمر پلاستیکی روی صفحه نمایش، این زیبایی تصویر را کم می‌کند بخصوص وقتی روی صفحه اثرانگشت وجود داشته باشد؛ البته این صفحه استعداد زیادی برای جذب اثرانگشت دارد و پاک کردن به راحتی گوشی‌های معمولی نیست.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص گوشی‌های تاشو چین وسط صفحه است که دائماً با انگشت آن را حس می‌کنید. بخصوص هنگام اسکرول کردن در اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام یا توئیتر این چین وسط صفحه دائماً به انگشت شما برخورد می‌کند و آن را حس می‌کنید. البته نمی‌توان آن را آزار دهنده دانست و چون این خط بر خلاف خط گلکسی فولد حالت افقی دارد، کمتر به چشم می‌خورد. در مجموع این خط مثل موزیک ملائمی است که در یک رستوران نواخته می‌شود که متوجه آن می‌شوید اما بعد از مدتی دقت و توجه شما نسبت به آن کم می‌شود و انتظار می‌رود که کاربران به این خط وسط صفحه هم مثل ناچ برخی مدل‌های جدید عادت کنند.

گلکسی Z Flip سامسونگ تقریباً از همه زوایا دید فوق العاده ای دارد

 

حالت Flex در Z Flip

گلکسی Z Flip در حالت بسته کاملاً کوچک است و می‌توان آن را داخل جیب قرار دارد. در حالت باز هم قد آن در حد گلکسی S20 اولتراست و البته از آن کمی باریک تر است.

هنگام ارسال پیام باید گوشی در حالت باز قرار داشته باشد تا بتوانید متن را خوانده و به آن پاسخ دهید، اگر دوباره پیامی دریافت کنید باید این کار را تکرار کنید در نتیجه بهتر بود که امکان پاسخ دادن به پیام‌ها از طریق صفحه نمایش بیرونی حتی صرفاً از طریق صدا وجود داشت.

اما به مرور زمان عادت می‌کنید که کمتر گوشی را ببندید و بیشتر در زوایایی مثل 90 درجه باز بگذارید. در این حالت Z Flip مثل یک مینی لپ تاپ کار می‌کند و می‌توان به پیام‌ها پاسخ داد و در اینستاگرام و توئیتر به مشاهده و مرور مطالب پرداخت. سامسونگ این حالت را Flex Mode نامگذاری کرده که برای گرفتن ویدیوهای عمودی هم بسیار مناسب است. در این حالت خود گوشی نقش تکیه گاه دوربین را بازی می‌کند و آزادی عمل شما برای تنظیم محل دوربین بیشتر خواهد بود.

انتظار می‌رود که در نسخه بعدی Z Flip سامسونگ بیشتر به جنبه ابعاد ویدیو توجه داشته باشد. شایعاتی وجود دارد که طبق آن گلکسی Z Flip2 یک دوربین خارجی سوم هم دارد. اگر این شایعات صحت داشته باشد این گوشی تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ضبط ویدیو خواهد شد. این دوربین سوم باید شبیه دوربین اصلی اما با چرخش 90 درجه باشد به این ترتیب در حالت Flex امکان ضبط ویدیوهای عمودی با دو دوربین فعلی و ویدیوهای افقی با دوربین سوم وجود خواهد داشت.

حالت Flex یک نرم افزار خاص هم دارد که در آن اپلیکیشن‌ها با پوزیشن L مانند گوشی تطبیق پیدا می‌کنند. اما تعداد کمی از اپلیکیشن‌ها از این امکان استفاده کردند و حتی این حالت هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. مثلاً اپلیکیشن گاری تصاویر را در نیمه بالایی تصویر قرار می‌دهد و کنترل‌های مرور عکس‌ها در پایین. اما وقتی قصد ادیت عکس را داشته باشید، عکس از بالای صفحه به مرکز صفحه منتقل می‌شود که بهتر بود در خود عکس در نیمه بالایی باقی بماند و از نیمه پایینی برای تنظیم و اصلاح استفاده شود.

در اندروید 10 می‌توان دو صفحه اپلیکیشن داشت و صفحه اصلی به دو بخش تقسیم می‌شود. مثلاً می‌توان از این قابلیت برای میتینگ‌های Zoom (در نیمه بالایی) و ارسال ایمیل (در نیمه پایینی) استفاده کرد. این روش برای استفاده از دستگاه بدون نگه داشتن آن بسیار مناسب است اما باز هم همانطور که اشاره شد، قابلیت‌ها در این حالت محدود است.

یکی از ویژگی‌های مفید Z Flip امکان قرار دادن آن در زوایای مختلف است که باعث می‌شود بتوانید حین تماس بخوبی تصویر را تنظیم کنید تا صورت شما داخل کادر قرار داشته باشد.

نمایشگر کوچک بیرونی

نمایشگر کوچکی که در بیرون گوشی قرار دارد طراحی مینیمال جذابی دارد اما از طرفی بدون استفاده هم نیست. این نمایشگر زمان و وضعیت باتری را به شما اعلام می‌کند و می‌توانید از آن برای رد کردن ترک‌های اسپاتیفای استفاده کنید. اما هنگام خواندن اعلان‌هاخیلی زود خاموش می‌شود و تنظیماتی برای تغییر این شرایط وجود ندارد.

گرفتن سلفی هم با این نمایشگر سختی‌های خاص خود را دارد چون این قسمت نقش نمایاب (viewfinder) را دارد و به شما امکان می‌دهد که از دوربین بیرونی برای ثبت تصاویری با رزولوشن بالاتر استفاده کنید اما پیش نمایش روی این نمایشگر کمی گمراه کننده است چون فریم بندی تصویر را درست و دقیق نمایش نمی‌دهد.

سطح مفید و کاربردی بودن نمایشگر بیرونی در گوشی‌های تاشوی مختلف متفاوت است. برای نمایشگری که در گلکسی فولد طراحی شده بیش از حد لازم کاربردهای مختلف در نظر گرفته شده اما در مقابل نمایشگر گلکسی Z Flip بیش از حد ساده است. موتورولا ریزر حد متوسط بین این دو حالت است.

هر چند سازندگان و طراحان گوشی‌های هوشمند باید بین ابعاد و کاربرد نمایشگر بیرونی یک تعادل برقرار کنند اما نمایشگر Z Flip هنوز جای کار و بهبود زیادی دارد. سامسونگ هم می‌تواند از روشی شبیه موتورولا استفاده کند و این صفحه را کمی بزرگتر کرده یا امکان نمایش اعلان‌ها با فونت درشت تر را فراهم کند. همچنین بهتر است کاربران بتوانند بعضی کارهای ساده را با این اعلان‌ها انجام دهند.

جرم، گرد و غبار و دوام و پایداری

وقتی Z Flip برای اولین بار معرفی شد، در رابطه با صفحه انعطاف پذیر و دوام طولانی مدت آن نگرانی‌هایی وجود داشت. طبق تجربه ای که ما از 3 ماه کار با این گوشی داشتیم هیچ شکستگی یا خشی روی صفحه ایجاد نشد (البته همانطور که قبلاً اشاره شد صفحه این گوشی زود دچار لک می‌شود). اما بدنه بیرونی این گوشی بیش از حد حالت سر و لغزنده دارد و احتمال سر خوردن آن از روی میز و پیشخوان و افتادن روی زمین وجود دارد.

در حالت بسته کمی فضا بین دو نیمه صفحه وجود دارد که ممکن است باعث ورود گرد و غبار و جرم به داخل صفحه شود. البته بر خلاف گلکسی فولد مشکل چندانی در رابطه با جمع شدن جرم و کثیفی زیر صفحه یا مکانیزم لولای آن مشاهده نشد.

از نظر دوام و پایداری این گوشی به میزان زیادی شبیه یک گوشی معمولی است و نیازی به نگرانی و مراقبت بیش از حد نسبت به آن وجود ندارد. استفاده روزانه برای چندین ماه و سال می‌تواند به خوبی ماندگاری و دوام این گوشی را محک بزند.

کارایی و باتری

از نظر کارایی و سرعت، Z Flip شبیه گلکسی S10E است. هر دوی این گوشی‌ها جزء گوشی‌هایی با بالاترین سطح مشخصات فنی نیستند اما هنگام کار با این گوشی به هیچ وجه از نظر کارایی کمبودی حس نخواهید کرد. انیمیشن‌ها کاملاً روان پخش می‌شوند و اپلیکیشن‌ها هم به سرعت راه اندازی می‌شوند. باتری هم که در سطح متوسط قرار دارد نسبت به گوشی‌های معمولی بیشتر نیاز به شارژ پیدا می‌کند و در این سه ماه به ندرت یک روز کامل دوام داشت و معمولاً هر روز عصر نیاز به شارژ پیدا می‌کرد.

دوربین‌های گلکسی S10 در گلکسی Z Flip

از نظر دوربین، در این مطلب نمی‌توان به جزئیات پرداخت و فقط می‌توان گفت که عملکرد دوربین خوب بود اما فوق العاده نبود. در واقع دوربین این گوشی شامل همان سیستم دوربین S10 است که یک دوربین زاویه عریض دارد (با رزولوشنی کمتر از S10) و یک دوربین با زاویه اصلی دارد که فاقد مکانیزم دو دیافراگم است. امتیاز ویدیو و عکس‌های این گوشی در مقایسه با آیفون 11 پرو یا گوگل پیکسل که رتبه A+ را داشتند، در حد B است.

در هنگام استفاده دوربین این گوشی همیشه امکان ثبت ویدیو یا عکس در شرایط مختلف را داشت و حتی حالت فیلمبرداری شب را هم دارد. ویدیوی زیر کاملاً با Z Flip فیلمبرداری شده است:

در مجموع گلکسی Z Flip خصوصیات تحسین برانگیز زیادی دارد اما برای بیشتر کاربران هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یک گوشی کاربردی قابل اطمینان دارد. با این وجود برای علاقمندان به گوشی‌های تاشوی پیشرفته این محصول یکی از بهترین گزینه‌هاست که ارزش بررسی و خرید را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد